Spring naar inhoud

Factureren aan de Drechtsteden

De gemeenten in de Drechtsteden en een aantal gemeentelijke instellingen in de regio hebben hun bedrijfsvoeringstaken, waaronder de afhandeling van facturen, uitbesteed aan de Servicegemeente Dordrecht (SGD). Servicegemeente Dordrecht betaalt alle facturen voor haar klantorganisaties binnen de wettelijke betaaltermijn. Om dit te kunnen doen is het van belang dat een factuur op de juiste wijze wordt aangeleverd.

De beste manier om een factuur aan te leveren aan een Drechstedenorganisatie is door middel van e-facturatie. Door de efficiĆ«nte en veilige wijze waarop een e-factuur kan worden ontvangen en geregistreerd kan deze ook sneller worden goedgekeurd en betaald.

Indien het nog niet mogelijk is om te factureren middels een e-factuur is het momenteel nog mogelijk om je factuur aan te leveren via e-mail.

Hieronder is voor factureren via e-factuur en via e-mail een nadere toelichting opgenomen. Maar allereerst twee algemene factuurvereisten welke altijd gelden, ongeacht de wijze van verzenden:

1. Iedere factuur moet aan de wettelijke eisen voldoen, zoals een juiste tenaamstelling en adressering van de betalende partij en vermelding van het BTW-nummer. Een overzicht van deze eisen staat op de website van De Belastingdienst.
  2. Om een factuur te kunnen afhandelen, is het vermelden van het juiste routenummer op de factuur noodzakelijk. Dit nummer kun je opvragen bij jouw opdrachtgever binnen de Drechtsteden.

E-factuur

De Drechtsteden ontvangt bij voorkeur e-facturen. Door de geautomatiseerde verwerking van e-facturen wordt de doorlooptijd verkort. Hierdoor kunnen e-facturen sneller worden betaald. E-facturen moeten voldoen aan de door Drechtsteden gestelde eisen voor elektronische verwerking welke zijn opgenomen in de PDF-bestandverzendspecificatie e-facturen Drechtsteden (PDF). Belangrijk bij een e-factuur is dat het routenummer op de juiste manier en in het juiste veld is opgenomen:

• Op de juiste wijze: Alleen het routenummer zelf vermelden (dus niet eerst het woord routenummer) en zonder spaties (de 2 letters gevolgd door 6 cijfers).
  • In het juiste veld: Opnemen in het veld "BuyerReference".

Factuur per e-mail

Kun je nog geen e-factuur versturen? In dat geval ontvangen wij de factuur, met eventuele bijlagen, graag per e-mail in 1 Pdf-bestand. E-mailen kan naar: crediteuren@drechtsteden.nl.